esmaspäev, 18. september 2017

Palamuse vallavolikogu esimehe arupärimine Rahandusministeeriumilt väära informatsiooni esitamise osas ...

Kätte on jõudmas sügis, september on keskpaika jõudnud ja Suur Paunvere Väljanäitus ja laatki peetud.
Siin on teema, mida ei saa enam vaka all hoida ja peab avalikustama teema ja probleemi Rahandusministeeriumiga seoses.

Alustame algusest:

Palamuse vald sai Rahandusministeeriumist kirja, milles järjekordselt esitatakse väärat infot nii meile kui ka meie ühinemispartneritele. Millest ma räägin, tekib küsimus?
Palamuse vallale on saadetud kiri 11.09.2017 Rahandusministeeriumist teemal „Kergliiklusteede kava reservprojektide eelistusnimekirja projekti toetamise võimalustest". Sellest kirjast selgub, et Palamuse vallal võib tekkida võimalus saada toetust 2015 aastal ettevalmistatud projektile „Luua küla kergliiklustee rajamine“, kusjuures valla omaosalus projektis on 15,06% ja kogumaksumus projektil on  263 476,91 eurot. Vastamise tähtaeg, millal peab Rahandusministeeriumile teada andma, kas soovime projekti „Luua kergkergliiklustee rajamine“ ellu viia, on hiljemalt 02.oktoober 2017. Samuti peame teatama, kas soovime projektile taotlemise õiguse andmist ning kas oleme valmis EASile projekti esitama, arvestusega, et projekti viimane esitamise aeg on 31.märts 2018.

Suurepärane uudis, kuid samas kirjas on kirjas selgitus:

Kuivõrd taotluse esitamine nõuab ka oma- või kaasfinantseeringut, siis lähtuvalt riigieelarve seaduse § 50 lõikest 5 on investeeringutoetuse andmise eelduseks seadusega kehtestatud finantsdistsipliini meetmete rakendamine kohaliku omavalitsuse üksuse poolt. Seega peavad toetuse saamiseks olema täidetud kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse (edaspidi KOFS) §-s 34¹ lõigetes 1–3 sätestatud nõuded. Meile teadaolevalt ületab Palamuse valla netovõlakoormus käesoleval ajal KOFS § 34 lõigetes 3–5 sätestatud ülemmäära ja ei vasta KOFS § 341 sätestatud tingimustele.“
Huvitav info ju, arvestades seda, et just augustikuu volikogu istungil tegi valla pearaamatupidaja ettekande, millest selgus, et meil ei ole mingeid probleeme netovõlakoormusega ja nüüd  saadetud kirjas esitatud info tekitas koheselt küsimusi. Seega võtsin telefoni ja helistasin Rahandusministeeriumisse, et uurida Anne Lindmalt (tema koostatud oli kiri), miks on esitatud väärat infot!

 Vesteldes pr Anne Lindmaga selgus, et sellise info oli talle ja teistele Rahandusministeeriumi töönõupidamise osavõtjatele esitanud kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhataja hr Sulev Liivik, samuti kooskõlastas kooskõlastusringil hr Sulev Liivik koostatud kirja, milles on esitatud väärinformatsioon Palamuse valla netovõlakoormuse osas. Sellist väärinformatsiooni esitati ka Palamuse vallaga liitujatele - Jõgeva linnale, Jõgeva vallale ning Torma vallale. Pr Anne Lindma selgitas, et ei pidanud vajalikuks, enne kirja välja saatmist Palamuse vallale ja Palamuse vallaga ühinevate omavalitsustele, kontrollida isiklikult üle, kas kirjas esitatud info Palamuse netovõlakoormuse ületamise osas on tõene, sest esitatud info pärines kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhatajalt hr Sulev Liivikult. Samuti oli kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhataja hr Sulev Liiviku ettepanek, et teave projekti „Luua küla kergliiklustee rajamine“ saadetakse Palamuse vallaga ühinevatele omavalitsustele.

Miks annab sellist väärat infot kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhataja- see jääb minul arusaamatuks! 

 Kontakteerudes 11.september telefonitsi pr Anne Lindmaga kontrollisime, et Rahandusministeeriumi kodulehel oleva info kohaselt on  Palamuse valla netovõlakoormus lubatud piires. ( lisan lingi) Tabelis eelarve täitmine II kvartal seisuga 01.09.2017, selgub, et Palamuse valla eelarveline täitmine II kvartali kassapõhise aruande järgi on netovõlakoormus 47,18 protsenti ning tekkepõhise täitmise järgi on netovõlakoormuse protsent veelgi väiksem.  Seega, kontrollides selgus, et kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhataja hr Sulev Liiviku poolt esitatud info pr Anne Lindmale ja töönõupidamisel teistele liikmetele ei olnud tõene!
Sellise info valguses ei näinud muud võimalust, kui esitada vastulause Rahandusministeeriumisse rahandusministrile hr Toomas Tõnistele ja riigihalduse ministritele hr Jaak Aabile (tema oli kirja ka allkirjastanud) ning kaasata sellesse loosse ka sisekontrolliosakonna juhataja pr Krista Nelson. ( lisan lingi)

Kuid lugu ei ole veel sellega lõppenud: 

27.07.2017 on saatnud Rahandusministeerium meie ühinemispartneritele kirja, mis on allkirjastatud riigihalduse ministri hr Jaak Aabi poolt.
Olen leidnud Rahandusministeeriumi dokumendiregistrist info, et juba 27.07.2017 on Andrus Jõgi ja Kersten Kattai poolt koostatud dokument, milles väidetakse (lisan lingi ), et „Informeerisime 22. juuli 2017. a ( see on väär info) saadetud kirjas Palamuse Vallavalitsust, et 21. märts 2017. a KRC Ehituse OÜ-ga sõlmitud 20-aastase kestvusega rendilepinguga võetud kohustus läheb Palamuse valla netovõlakoormuse arvestusse ning selgitasime vastavaid aluseid ja põhjendusi. Palamuse vald on kinnitanud 13. juuli 2017. a saadetud vastuskirjas, et rendileping ei näe ette ennetähtaegset lõpetamist ning nende tahe on rentida lasteaia hoonet 20 aastat, mis tähendab, et kohustus võetakse kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 34 alusel netovõlakoormuse arvestusse.“

Nüüd pean selgitama tagamaid:

1)         Palamuse vallale on saadetud 22.juuni 2017 kiri Rahandusministeeriumist, milles küsitakse selgitusi tulevaste perioodide kohustuste  osas. Palamuse vald vastas kirjale 13.juuli 2017 ( lisan lingi), kus väga üheselt selgitatakse, et KRC Ehituse OÜ-ga sõlmitud 20-aastase kestvusega üüripinguga võetud kohustus ei lähe Palamuse valla netovõlakoormuse arvestusse ning selgitasime vastavaid aluseid ja põhjendusi. Palamuse vald on kinnitanud 13. juuli 2017. a saadetud vastuskirjas, et üürileping näeb ette 30 päevase etteütlemise ajaga lepingu ennetähtaegset lõpetamist. Arvestades, et üürileping on üürniku, ehk Palamuse valla poolt ühepoolselt katkestatav vähem, kui 11 kuulise etteteatamisega, tuleb vallal üürilepingu kehtivuse ajal igal aastal lühiajalise kohustusena kajastada lepingu ülesütlemise korral tasumisele kuuluv 6 kuu üürisumma ca 98500 eurot.
2)         27.07.2017 Rahandusministeeriumist riigihalduse minister hr Jaak Aabi poolt allkirjastatud  ja välja saadetud kirja ei ole (lisan lingi ) Palamuse vallale saadetud, olgugi, et selles kirjas arutatakse ja esitatakse väärat infot Palamuse valla kohustuste ja finantsseisude osas Palamuse vallaga ühinevatele omavalitsustele. Leidsime selle väljasaadetud kirja Rahandusministeeriumi dokumendiregistrist (lisan lingi) ja see oli saadetud ainult Jõgeva linna ja Jõgeva valla ning Torma valla juhtidele.
3)         Palamuse vald on oma väited ja selgitused esitanud Rahandusministeeriumile 13.07.2017. Dokumendiregistris oli algselt Palamuse vastuskirja kinnitamise kuupäevaks pandud 03.08.2017 ja menetlejaks Sulev Liivik. Kui menetluse lõpu tähtaeg saabus, siis dokumendiregistrist oli kinnitamise kuupäev kustutatud. Avaliku teabe seadus selgitab, et kui on vaja vastata ametlikule kirjale, siis tuleb seda teha hiljemalt 30 päeva jooksul. Kui vajatakse pikemat vastamise aega, siis tuleb sellest teavitada teist poolt. Seda tehtud ei ole ja meiepoolsest selgitusest Rahandusministeeriumile on möödunud 60 päeva. Sellest saab järeldada, et Palamuse vallapoolsed selgitused olid korrektsed, ülevaatlikud ja asjakohased ning Rahandusministeeriumi kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhataja hr Sulev Liivik ei pidanud vajalikuks selle teemaga rohkem tegeleda!

Miks nüüd järjekordselt hr Sulev Liivik väärat infot levitab, jääbki mulle arusaamatuks. 

Kuna tegemist on nii Palamuse valla laimamisega kui ka kogu loodava Jõgeva valla omavalitsustele väära info levitamisega, siis ei näinudki muud varianti, kui saata vastuskiri ja nõuda selgitusi Rahandusministeeriumist ning saata pöördumine Õiguskantslerile pr Ülle Madisele ning Riigikontrolli hr Alar Karisele.