Kätte on jõudmas sügis, september on keskpaika jõudnud ja
Suur Paunvere Väljanäitus ja laatki peetud.
Siin on teema, mida ei saa enam vaka all hoida ja peab avalikustama teema ja probleemi Rahandusministeeriumiga seoses.
Alustame algusest:
Palamuse vald sai Rahandusministeeriumist kirja,
milles järjekordselt esitatakse väärat infot nii meile kui ka meie
ühinemispartneritele. Millest ma räägin, tekib küsimus?
Palamuse vallale on saadetud
kiri 11.09.2017 Rahandusministeeriumist teemal „Kergliiklusteede kava reservprojektide eelistusnimekirja projekti toetamise võimalustest". Sellest kirjast selgub, et Palamuse vallal võib tekkida võimalus saada toetust
2015 aastal ettevalmistatud projektile „Luua küla kergliiklustee rajamine“,
kusjuures valla omaosalus projektis on 15,06% ja kogumaksumus projektil on 263 476,91 eurot. Vastamise tähtaeg, millal
peab Rahandusministeeriumile teada andma, kas soovime projekti „Luua
kergkergliiklustee rajamine“ ellu viia, on hiljemalt 02.oktoober 2017. Samuti
peame teatama, kas soovime projektile taotlemise õiguse andmist ning kas oleme
valmis EASile projekti esitama, arvestusega, et projekti viimane esitamise aeg
on 31.märts 2018.
Suurepärane uudis, kuid samas kirjas on kirjas selgitus:
„Kuivõrd taotluse esitamine nõuab ka oma- või
kaasfinantseeringut, siis lähtuvalt riigieelarve seaduse § 50 lõikest 5 on
investeeringutoetuse andmise eelduseks seadusega kehtestatud
finantsdistsipliini meetmete rakendamine kohaliku omavalitsuse üksuse poolt.
Seega peavad toetuse saamiseks olema täidetud kohaliku omavalitsuse üksuse
finantsjuhtimise seaduse (edaspidi KOFS) §-s 34¹ lõigetes 1–3 sätestatud
nõuded. Meile teadaolevalt ületab Palamuse valla netovõlakoormus käesoleval
ajal KOFS § 34 lõigetes 3–5 sätestatud ülemmäära ja ei vasta KOFS § 341
sätestatud tingimustele.“
Huvitav info ju, arvestades seda, et just augustikuu
volikogu istungil tegi valla pearaamatupidaja ettekande, millest selgus, et
meil ei ole mingeid probleeme netovõlakoormusega ja nüüd saadetud kirjas esitatud info tekitas
koheselt küsimusi. Seega võtsin telefoni ja helistasin Rahandusministeeriumisse,
et uurida Anne Lindmalt (tema koostatud oli kiri), miks on esitatud väärat
infot!
Vesteldes pr Anne
Lindmaga selgus, et sellise info oli talle ja teistele Rahandusministeeriumi
töönõupidamise osavõtjatele esitanud kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise
osakonna juhataja hr Sulev Liivik, samuti kooskõlastas kooskõlastusringil hr
Sulev Liivik koostatud kirja, milles on esitatud väärinformatsioon Palamuse
valla netovõlakoormuse osas. Sellist väärinformatsiooni esitati ka Palamuse
vallaga liitujatele - Jõgeva linnale, Jõgeva vallale ning Torma vallale. Pr
Anne Lindma selgitas, et ei pidanud vajalikuks, enne kirja välja saatmist
Palamuse vallale ja Palamuse vallaga ühinevate omavalitsustele, kontrollida
isiklikult üle, kas kirjas esitatud info Palamuse netovõlakoormuse ületamise
osas on tõene, sest esitatud info pärines kohalike omavalitsuste
finantsjuhtimise osakonna juhatajalt hr Sulev Liivikult. Samuti oli kohalike
omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhataja hr Sulev Liiviku ettepanek, et
teave projekti „Luua küla kergliiklustee rajamine“ saadetakse Palamuse vallaga
ühinevatele omavalitsustele.
Miks annab sellist väärat infot kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhataja- see jääb minul arusaamatuks!
Kontakteerudes
11.september telefonitsi pr Anne Lindmaga kontrollisime, et Rahandusministeeriumi
kodulehel oleva info kohaselt on
Palamuse valla netovõlakoormus lubatud piires. ( lisan lingi) Tabelis eelarve täitmine II kvartal seisuga 01.09.2017, selgub, et Palamuse
valla eelarveline täitmine II kvartali kassapõhise aruande järgi on
netovõlakoormus 47,18 protsenti ning tekkepõhise täitmise järgi on
netovõlakoormuse protsent veelgi väiksem.
Seega, kontrollides selgus, et kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise
osakonna juhataja hr Sulev Liiviku poolt esitatud info pr Anne Lindmale ja
töönõupidamisel teistele liikmetele ei olnud tõene!
Sellise info valguses ei näinud muud võimalust, kui esitada
vastulause Rahandusministeeriumisse rahandusministrile hr Toomas Tõnistele ja
riigihalduse ministritele hr Jaak Aabile (tema oli kirja ka allkirjastanud)
ning kaasata sellesse loosse ka sisekontrolliosakonna juhataja pr Krista Nelson.
( lisan lingi)
Kuid lugu ei ole veel sellega lõppenud:
27.07.2017 on saatnud
Rahandusministeerium meie ühinemispartneritele kirja, mis on allkirjastatud
riigihalduse ministri hr Jaak Aabi poolt.
Olen leidnud Rahandusministeeriumi dokumendiregistrist info,
et juba 27.07.2017 on Andrus Jõgi ja Kersten Kattai poolt koostatud dokument,
milles väidetakse (lisan lingi
), et „Informeerisime 22. juuli 2017.
a ( see on väär info) saadetud
kirjas Palamuse Vallavalitsust, et 21. märts 2017. a KRC Ehituse OÜ-ga sõlmitud
20-aastase kestvusega rendilepinguga võetud kohustus läheb Palamuse valla
netovõlakoormuse arvestusse ning selgitasime vastavaid aluseid ja põhjendusi.
Palamuse vald on kinnitanud 13. juuli 2017. a saadetud vastuskirjas, et
rendileping ei näe ette ennetähtaegset lõpetamist ning nende tahe on rentida
lasteaia hoonet 20 aastat, mis tähendab, et kohustus võetakse kohaliku
omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 34 alusel netovõlakoormuse
arvestusse.“
Nüüd pean selgitama tagamaid:
1) Palamuse
vallale on saadetud 22.juuni 2017 kiri Rahandusministeeriumist, milles
küsitakse selgitusi tulevaste perioodide kohustuste osas. Palamuse vald vastas kirjale 13.juuli
2017 ( lisan lingi), kus väga üheselt selgitatakse, et KRC Ehituse OÜ-ga sõlmitud 20-aastase
kestvusega üüripinguga võetud kohustus ei lähe Palamuse valla netovõlakoormuse
arvestusse ning selgitasime vastavaid aluseid ja põhjendusi. Palamuse vald on
kinnitanud 13. juuli 2017. a saadetud vastuskirjas, et üürileping näeb ette 30
päevase etteütlemise ajaga lepingu ennetähtaegset lõpetamist. Arvestades, et
üürileping on üürniku, ehk Palamuse valla poolt ühepoolselt katkestatav vähem,
kui 11 kuulise etteteatamisega, tuleb vallal üürilepingu kehtivuse ajal igal aastal
lühiajalise kohustusena kajastada lepingu ülesütlemise korral tasumisele kuuluv
6 kuu üürisumma ca 98500 eurot.
2) 27.07.2017
Rahandusministeeriumist riigihalduse minister hr Jaak Aabi poolt
allkirjastatud ja välja saadetud kirja
ei ole (lisan lingi ) Palamuse vallale saadetud, olgugi, et selles kirjas arutatakse ja esitatakse
väärat infot Palamuse valla kohustuste ja finantsseisude osas Palamuse vallaga
ühinevatele omavalitsustele. Leidsime selle väljasaadetud kirja
Rahandusministeeriumi dokumendiregistrist (lisan lingi) ja see oli saadetud ainult Jõgeva linna ja Jõgeva valla ning Torma valla
juhtidele.
3) Palamuse
vald on oma väited ja selgitused esitanud Rahandusministeeriumile 13.07.2017.
Dokumendiregistris oli algselt Palamuse vastuskirja kinnitamise kuupäevaks
pandud 03.08.2017 ja menetlejaks Sulev Liivik. Kui menetluse lõpu tähtaeg saabus,
siis dokumendiregistrist oli kinnitamise kuupäev kustutatud. Avaliku teabe
seadus selgitab, et kui on vaja vastata ametlikule kirjale, siis tuleb seda
teha hiljemalt 30 päeva jooksul. Kui vajatakse pikemat vastamise aega, siis
tuleb sellest teavitada teist poolt. Seda tehtud ei ole ja meiepoolsest
selgitusest Rahandusministeeriumile on möödunud 60 päeva. Sellest saab
järeldada, et Palamuse vallapoolsed selgitused olid korrektsed, ülevaatlikud ja
asjakohased ning Rahandusministeeriumi kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise
osakonna juhataja hr Sulev Liivik ei pidanud vajalikuks selle teemaga rohkem
tegeleda!
Miks nüüd järjekordselt hr Sulev Liivik väärat infot levitab, jääbki mulle arusaamatuks.
Kuna tegemist on nii Palamuse valla laimamisega
kui ka kogu loodava Jõgeva valla omavalitsustele väära info levitamisega, siis
ei näinudki muud varianti, kui saata vastuskiri ja nõuda selgitusi
Rahandusministeeriumist ning saata pöördumine Õiguskantslerile pr Ülle Madisele
ning Riigikontrolli hr Alar Karisele.